torsdag 14 maj 2009

SPORT | Ett tidsfördriv att dö för

Ett tidsfördriv att dö för
PITEÅ(NT) Vinter och snö är nu ett minne blott, och sommarlovet drar allt närmare. För Jonas, Johannes och Marcus betyder det Skateboard varje dag.

Att åka skateboard blir allt vanligare i Piteå, en sport där kompisgänget och friheten lockar, utan träningar och prestationsångest. Det är mitt på dagen, men Jonas och hans kompisar har fått ledigt från skolan, och tillbringar resten av eftermiddagen vid skatepoolen på busstationen.

- Jag kommer inte ihåg hur gammal jag var då jag började, men jag var nog ganska liten säger Jonas Ruthberg. idag är han tretton år, och åker skateboard så ofta han kan efter skolan. Gemenskapen och kompisarna var den stora dragkraften, och för ett år sen började även hans två kompsiar Johannnes Lindgren och Marcus Westerberg åka skateboard.
- Jag cyklar ganska mycket ockå, men då man cyklat en hel vinter är man ganska less på det, så nu är det bara skateboard som gäller, utbrister Marcus. Det roligaste med skateboard är då man lägger ett nytt trick man tränat väldigt på. Man gör illa sig och blir frustrerad, men det blir värt det då tricket sitter.

Även på Stale, den lokala skateboardbutiken har man märkt av ett ökat intresse. Enligt Kalle Granberg, anställd och veteran-skatare kommer det hända saker evenmangsmässigt inom en snar framtid.
- Vi jobbar på tillstånd för en del saker i sommar, och förhoppningsvis kommer det att bli en del tävlingar och liknande.

Simon Berggren


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar